معاون هماهنگ کننده ارتش:حضور در دریاها برای حفظ منافع ملی از اهمیت بالایی برخوردار است
امیر دریادار سیاری گفت: حضور در دریاهای آزاد و آب های بین المللی برای حفظ منافع ملی از اهمیت بالایی برخوردار است و باید بتوانیم اقتدار خود را در این حوزه نشان دهیم.
امیر دریادار حبیب الله سیاری، معاون هماهنگ کننده ارتش در برنامه تلویزیونی «بیکرانه» شبکه یک سیما، ضمن اشاره به تشریح استراتژی اهمیت حضور ارتش جمهوری اسلامی ایران در دریاهای آزاد، گفت: ایران اسلامی یک کشور دریایی است که ما سه نوع مرز شامل 70 تا 80 کیلومتر در دریای بسته شمال، نزدیک هزار و اندی کیلومتر در دریای نیمه بسته خلیج همیشه فارس و نزدیک به 900 کیلومتر مرز در سواحل دریای باز عمان داریم.
معاون هماهنگ کننده ارتش با اشاره به اهمیت راهبردی ساحل دریای عمان و ارتباط آن با دریاهای آزاد تصریح کرد: ما منابع و منافع متعددی در دریاها داریم که از جمله آن میتوان به منابع غذایی غنی که در دریا وجود دارد، اشاره کرد، هرچند سهم محصولات دریایی در سبد غذایی ایرانیان بالا نیست، از طرفی ما منابع زیرزمینی در کف دریا همچون نفت و گاز و انرژیهای نو را داریم.
دریادار سیاری با اشاره اهمیت راهبردی تجارت دریایی خاطرنشان کرد: 90 درصد واردات و صادرات هر کشوری که به دریا راه دارد، از این طریق انجام میشود که این رقم بالایی است و این مساله از اهمیت بالایی برای ما برخوردار است.وی با اشاره به اهمیت و مزایای گردشگری دریایی تصریح کرد: ایران از سواحل زیبایی برخوردار است که این مساله در گردشگری دریایی خود را نشان میدهد و اگر ما بنادر فعال و بهروزی به ویژه در سواحل مکران داشته باشیم و پسکرانههای کشورمان توسعه پیدا کند، این مساله میتواند در جلوگیری از خامفروشی و حفظ منافع ملی ما بسیار موثر باشد.
معاون هماهنگ کننده ارتش در ادامه خاطرنشان کرد: ما برای اینکه بتوانیم از این منابع و منافع استفاده کنیم، باید بر دریا مسلط باشیم و برای تحقق این مساله باید بتوانیم امنیت آن را تامین کنیم.وی ادامه داد: وقتی امنیت دریایی برقرار نباشد، نمیتوان از منابع دریایی استفاده کرد و ما تا همین ده تا پانزده سال گذشته که در دریای آزاد مسلط شدیم، خیلی از منابع غذایی کشورمان توسط کشورهای دیگر صید و دزدیده میشد اما اکنون با استقرار همیشگی نیروهای دریایی ارتش و سپاه در کشورمان تمامی موضوعات تحت کنترل بوده و امنیت در دریاها برقرار است.دریادار سیاری همچنین به تشریح چرایی حضور ایران اسلامی در دریاها پرداخت و تاکید کرد: گلوگاه حرکت همه کشتیهای تجاری و نفتکش کشورمان از شمال اقیانوس هند میگذرد و علت اینکه در خلیج عدن و تنگه بابالمندب دزدی اتفاق میافتد به این مساله برمیگردد که بیش از یک سوم تجارت جهان از همین مسیر انجام میشود.وی ادامه داد: مسیر همه کشتیهای ما هم در همین مسیر است و اگر ما در اینجا حضور نداشته باشیم و امنیت را برقرار نکنیم، واردات و صادرات کشورمان دچار مشکل میشود و از بین میرود کما اینکه در گذشته این اتفاق افتاد. بنابراین؛ حضور در دریاهای آزاد و آبهای بین المللی برای حفظ منافع ملی از اهمیت بالایی برخوردار است و باید بتوانیم اقتدار خود را در این حوزه نشان دهیم.معاون هماهنگ کننده ارتش با تاکید بر اینکه حفظ اقتدار کشورمان به معنای حفظ منابع و منافع ملی کشورمان است، تصریح کرد: امروز ناوهای ایران در اقصی نقاط دریاهای جهان حضور دارند و با برافراشته شدن پرچم کشورمان روی ناوشکن نیروی دریایی اقتدار خود را به نمایش میگذاریم.وی ادامه داد: ما توانستیم پنج هزار کشتی تجاری و نفتکش را در همین مدت که در خلیج عدن دزدی صورت میگرفت، اسکورت کنیم و با حفظ امنیت آنان عملا اقتصاد کشور را نیز از آسیب در امان نگه داریم.دریادار سیاری با اشاره به پیمان سنتو تصریح کرد: ما پیش از انقلاب بخشی از زنجیره ناتو بودیم و سیاستهای ناتو را در دریا اجرا میکردیم. در آن زمان اینگونه نبود که بتوانیم به طور مستقل در دریای آزاد حضور داشته باشیم و بتوانیم اقتدار خود را نشان دهیم.وی با بیان اینکه در آن زمان هم از تجهیزات دریایی برخوردار بودیم، افزود: در پیش از انقلاب با تصمیم خودمان نمیتوانستیم کاری انجام دهیم و امروز به برکت انقلاب روی پای خودمان ایستادهایم.دریادار سیاری به تشریح نتیجه تاثیر نفوذ ایران در آبهای آزاد پرداخت و تاکید کرد: ما از مرزهای آبی خود دفاع میکنیم و با تامین امنیت برخی کشتیهای تجاری و نفتکشها میتوانیم اقتصاد کشور را سالم نگه میداریم. تجارت دریایی ایران و به طور کلی دیپلماسی دریایی ما ادامه دارد و ارتباط با کشورهای دوست و همسایه در برنامه ما وجود دارد و ما برای گسترش نفوذمان در دریای آزاد نیازمند توسعه نیروهای انسانی و ساخت تجهیزات در حوزه دریایی هستیم.وی با اشاره به تاریخ ساخت کشتی در پیش از انقلاب خاطرنشان کرد: برخی از دوستان به این مساله اذعان دارند که ما آخرین باری که کشتی ساختیم، به زمان هخامنشیها برمیگردد و یک زمانی هم نادرشاه تصمیم به چنین کاری گرفت که انجام نشد اما بعد از این همه وقت، در 30 بهمن 88 اولین ناوشکن تولیدشده در جمهوری اسلامی ایران به نام ناوشکن جماران را ساختیم که این راه باید ادامه پیدا کند.معاون هماهنگ کننده ارتش با بیان اینکه ساخت و ساز در تجهیزات دریایی بازار کار را بسیار رونق میدهد، تصریح کرد: این مساله خیلی از شرکتهای دانشبنیان را درگیر کار میکند و موجب توسعه کشور میشود. اکنون ساخت و ساز برای تولید ناوشکنها، ناوهای موشکانداز، زیردریاییها جریان دارد و قطعا ما باید به صنعت دریایی کشورمان توجه بیشتری کنیم.وی ادامه داد: آشنایی با منافع دریایی و فرهنگسازی دریایی برای ما بسیار مهم است. فرهنگسازی دریایی به معنای این است که ما دارای تمدن دریایی بودیم و اکنون این تمدن را در سواحل دریایی ایجاد کنیم. زندگی در شهرهای محلی باید با دریا پیوند بخورد اما متاسفانه این مساله اتفاق نیفتاده است.
دریادار سیاری خاطرنشان کرد: ما باید صنعت دریایی، استقرار در سواحل کشومان و ایجاد شهرهای بزرگ را جدی بگیریم. هشتاد درصد مردم دنیا در کنار دریا و در فاصله 200 کیلومتری دریا زندگی میکنند اما با وجود اهمیت سواحل مکران چنین مسالهای را در کشور مشاهده نمیکنیم. متاسفانه کشورهای دیگر از بهترین شرایط ژئوپلتیک به نفع خودشان استفاده کردهاند و باید به این مساله توجه ویژه شود.وی با تاکید بر توسعه بنادر کشورمان تصریح کرد: به عنوان مثال اگر بنادر اقیانوسی کشورمان همچون بنادر چابهار و جاسک توسعه پیدا کند، مطمئن باشید که کریدور جنوب و شمال بستگی به توسعه این دو بندر دارد. اگر این مساله محقق شود منافع بسیاری برای ما دارد و این موضوع در دست اقدام است و انتظارمان این است که تحقق این مساله تسریع شود.وی در تشریح چرایی نامگذاری سواحل مکران تصریح کرد: سال 86 که من افتخار داشتم به عنوان فرمانده نیروی دریایی انجام وظیفه کنم، فرمانده معظم کل قوا فرمان دادند که سواحل دریای عمان یک گنج است و ما باید به این مساله رسیدگی کنیم. ما برای این مساله طرحریزی کردیم که برای بنادر مختلفی نظیر جاسک، کنارک و میناب آمایش سرزمینی کردیم که در این منطقه استقرار داشته باشیم.معاون هماهنگ کننده ارتش با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب برای حضور در دریاهای آزاد تصریح کرد: مدتی از این مساله نگذشته بود که موضوع دزدی دریایی به وجود آمد که در همین راستا فرمانده معظم کل قوا فرمودند که امنیت کشتیهای ما باید برقرار شود.وی ادامه داد: ما با هدف توسعه و پیشرفت سواحل مکران و حضور دریاهای آزاد تجهیزات، نیروی انسانی و خانوادههای خود را به این مناطق منتقل کردیم. در همین راستا؛ بیشترین زحمت را خانوادههای پرسنل نیروی دریایی متحمل شدند برای اینکه سواحل مکران توسعه پیدا کند. هرچند در این مقطع این سواحل به نام مکران شناخته نمیشد.
دریادار سیاری خاطرنشان کرد: در همین مقطع ما تصمیم به برگزاری همایشی در چابهار و کنارک با عنوان «اقتدار دریایی و توسعه سواحل مکران» گرفتیم که وقتی برای گرفتن مجوز برگزاریاش خدمت فرمانده معظم کل قوا رسیدیم و گزارشی را از این مساله به ایشان اطلاع دادیم، این مساله را تایید کردند اما در ادامه صحبتهایشان از چرایی نامگذاری این سواحل به نام مکران پرسیدند که من به ارجاعات تاریخی انجام شده توسط مرکز مطالعات نیروی دریایی ارتش اشاره کردم و معظمله از این مساله استقبال کردند و تاکید موکدی را بر رواج این نام داشتند.وی ادامه داد: در این زمان من ابتدا فکر کردم که شاید نام انتخابی ما برای این مساله خوب نبوده اما با تایید فرمانده معظم کل قوا این مساله را به یک گفتمان تبدیل کردیم و اکنون این سواحل به نام مکران شناخته میشود و ارجاعات تاریخی در خصوص آن وجود دارد.معاون هماهنگ کننده ارتش در پایان با اشاره به اهمیت ویژه توسعه سواحل مکران خاطرنشان کرد: اکنون در این سواحل اتفاقات گستردهای صورت گرفته و همه پای کار آمدهاند. اکنون کارکنان ارتش و سپاه به ویژه نیروی دریایی در این منطقه حضور اثربخشی دارند که جا دارد من از زحمات همه آنان تقدیر و تشکر کنم