یاضامن آهو

اقتدار ملی

یاضامن آهو

اقتدار ملی

ناوشکن «دنا» نماد توان علمی و فنی کشور است


ناوشکن «دنا» نماد توان علمی و فنی کشور است

مشاور وزیر دفاع در صنایع دریایی گفت: ناوشکن دنا رکورد ساخت ناوشکن در داخل کشور دارد که از یک بدنه فولادی برخوردار است و نماد توان علمی و فنی کشور است. منوچهر علیپور مشاور وزیر دفاع در صنایع دریایی و جانشین رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، با تبریک فرارسیدن سالروز سوم خرداد آزادی خرمشهر گفت: سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در حوزه دریایی صنایع دریایی و سازمان صنایع دریایی در زمره سازمان‌های دانش بنیان است و موفق شده برای برخی از محصولات از جمله زیر سامانه‌ها تاییدیه دانش بنیانی را بگیرد. ما انواع شناورهای سطحی، زیر سطحی، اثر سطحی و قایق‌های تندرو را با ویژگی‌هایی که عرض کردم، تولید می‌کنیم و گروه‌های پشتیبانی، بخش رانش، الکترونیک و تسلیحات دریایی آن را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: سازمان صنایع دریایی در یک بسته کلی، گروه دستیابی پلتفرم یا بن سازه را طراحی می‌کند، سپس گروه‌های همکار، رانش و الکترونیک تسلیحات را تکمیل می‌کنند و این دستاورد نهایتاً به یک شناور، قایق تندرو، قایق پرنده، هاورکرافت و یا شناورهای سطحی بزرگ مثل انواع ناوشکن‌ها تبدیل می‌شود.

  وی با اشاره به مأموریت ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش در سفر به دور دنیا، گفت: ناوشکن تمام ایرانی دنا به تازگی از یک مأموریت تاریخی برگشت که این ناوشکن توسط سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع تولید شده و توانست در یک مأموریت حساس و افتخار آفرین برای ایران تاریخ سازی کند.

علیپور با اشاره به ساخت ناوشکن دنا در مدت ۶ سال گفت: ناوشکن دنا رکورد ساخت ناوشکن در داخل کشور را دارد این ناوشکن با یک ملیون ساعت کار تولید شده که از یک بدنه فولادی بسیار مقاوم برخوردار است، تمام بدنه و تجهیزات و تسلیحات این ناوشکن در داخل کشو تولید شده و نماد توان علمی و فنی کشور است.

معاون رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع تصریح کرد: امروز در تولید انواع فولادهای دریایی به خود کفایی رسیده‌ایم و عبور دنا از سه اقیانوس آرام، هند و اطلس، نمایش افتخار آفرین برای صنعت کشور است.

علیپور گفت: ما براساس نیاز نیروهای مسلح همواره در حال به روز رسانی تجهیزات و فناوری‌ها هستیم و دنا با پیشرفته‌ترین تجهیزات و تسلیحات مجهز شده است و در حوزه زیر سیستم‌ها از نرم افزارهای به روز استفاده کرده‌ایم.

معاون رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع گفت: ناوشکن دنا نسبت به دو پلت فرم قبلی از ویژگی‌های بسیاری پیشرفته‌تری برخوردار است.

وی با بیان اینکه ایران در ساخت شناورهای تند رو در رده پنجم جهان است، افزود: امروز در ساخت انواع شناورها تندرو به پیشرفت‌های بسیار قابل توجهی رسیده‌ایم و انواع شناورهای کامپوزیت و آلومینیوم و سبک را تولید و به کار می‌گیریم.

مشاور وزیر دفاع در بخش دیگر از سخنان خود به فناوری ساخت بدنه شناورها در داخل کشور اشاره کرد و گفت: با دست یابی به فناوری پیشرفت می‌توانیم بدنه‌های یک دست تولید کنیم.

وی با اشاره به ساخت دماوند ۲ در کارخانجات صنایع دریایی در شمال کشور گفت: دماوند در آینده بسیار نزدیک به ناوگان شمال ارتش الحاق خواهد شد. در حوزه ساخت زیر دریایی فاتح ۲ و ۳ نیز پیشرفت‌های خوبی داشته این روند با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی با به روز ترین فناوری‌ها در حال تجهیز است.

مشاور وزیر دفاع گفت: هاورکرافت پیروزان در حال طی کردن مراحل نهایی ساخت است، البته زمانی را برای الحاق نمی‌توانم اعلام کنم اما پیشرفت بسیاری خوبی داشت و از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است، این هاورکرافت کاملاً بومی است و از قدرت تسلیحاتی بسیار بالایی برخوردار است و متناسب با نیاز روز نیروی دریایی ارتش طراحی و در حال ساخت است و می‌توان تا پایان سال تحویل نیروی دریایی داده شود.

علیپور با اشاره به پتانسیل کشور در عرصه‌های مختلف دریایی گفت: در مأموریت ناوشکن جمهوری اسلامی ایران دنا به دور دنیا صنعت سربلند بیرون آماد البته مدیریت و راهوری کارکنان نیروی دریایی ارتش موجب موفقیت ناوگروه ۳۶۰ شد و این در حالی بود که ما به دلیل تحریم امکان پشتیبانی از سایر کشورها و تأمین سوخت و نیازهای ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش را نداشتیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در عرف بین المللی شناورهایی مانند ناو دنا را می‌توان ناوشکن نامگذاری کرد گفت: وجه تمایز دنا با سایر شناورهای این است که انواع تجهیزات را در خود جای داده است و این ابتکار جمهوری اسلامی ایران است. به لحاظ سامانه‌های تاکتیکی و عملیاتی مستقل است و نوع تجهیزاتی که روی دنا نصب شده است آن را در زمره ناوشکن‌ها قرار می‌دهد اما از لحاظ ابعادی می‌توان آن را کلاس ناوهای محافظ قرار داد.

علیپور ادامه داد: تمام مراحل تجهیز ناوشکن دنا در حوزه طراحی انجام شده است اما به لحاظ ضرورت زمانی که برای تحویل ناوشکن دنا وجود داشت و این ناوشکن می‌بایست برای مأموریت اعزام می‌شد این تجهیز انجام نشد اما ما برای تجهیز این ناوشکن آماده هستیم و اگر دوباره به مأموریت اعزام نشود آماده تجهیز این ناوشکن هستیم و برای این کار باید سه تا شش ماه دنا در اختیار ما قرار بگیرد. البته برخی همکاران ما در سازمان صنایع دریایی هم در این مأموریت حضور داشتند و به نیروی دریایی ارتش در این مأموریت کمک کردند.

جانشین سازمان صنایع دریایی عنوان کرد: برای ساخت شناورهای بزرگ‌تر از دنا پروژه‌ای به تقاضای نیروی دریایی ارتش در دست اقدام داریم که فرآیند طراحی آن به پایان رسیده است و در آینده نزدیک کار ساخت این ناوشکن سنگین آغاز می‌شود که در اصل برای حضور در اقیانوس‌ها طراحی شده است و به نیروی دریایی ارتش در اجرای مأموریت‌های اقیانوسی که قرار است پایگاه‌هایی را در اقصی نقاط عالم ایجاد کند کمک خواهد کرد

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.