یاضامن آهو

اقتدار ملی

یاضامن آهو

اقتدار ملی

قابلیت مقابله با انواع خاص موشک‌های هایپرسونیک را داریم


قابلیت مقابله با انواع خاص موشک‌های هایپرسونیک را داریم

معاون هماهنگ کننده نیروی پدافند هوایی ارتش گفت: با در نظر گرفتن نو پا بودن تهدید موشک‌های هایپرسونیک، قابلیت مقابله با برخی از انواع خاص این موشک‌ها را داریم.

 گروه سیاست، هادی رضایی: با مهربانی و روی گشاده پذیرای ما در دفتر محل کارش بود اگرچه به دلیل مسئولیت جدیدش برنامه کاری فشرده با جلسات متعدد دارد اما گفتگو با او تأخیر نیافت و رأس ساعت تعیین شده صحبت با او را آغاز کردیم. امیر سرتیپ «محمد خوش قلب» معاون هماهنگ کننده نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و معاون پیشین عملیات این نیرو است که سال‌ها در مسئولیت خطیر ایفای نقش می‌کرد. صحبت‌های بسیار مهمی درباره توانمندی‌های پدافندی کشورمان ارائه می‌دهد، هر چند در برخی حوزه‌ها مثل «دفاع لیزی، توانمندی مقابله با موشک‌های هایپرسونیک و جنگ الکترونیک» به دلیل برخی محذوریت‌های اطلاعاتی، از ارائه جزئیات خودداری می‌کند. او معتقد است که تهدیداتی که در حال حاضر برای هر کشوری متصور است در وهله اول در حوزه هوا و فضا است و تمامی تهدیدات در فاز اول از طریق هوا و فضا شکل می‌گیرد و می‌گوید، تنها نیرویی که می‌تواند با حجم اول تهدیدات مقابله نماید و آن را مدیریت کند و یا بازدارندگی ایجاد کند، نیروی پدافند هوایی است. امیر خوش قلب تاکید می‌کند؛ پدافند هوایی با تولید قدرت، اقتدار ایجاد می‌کند و ایجاد اقتدار برای کشور و پدافند هوایی در مقابل تهدیدات دشمن، بازدارندگی ایجاد می‌کند.

  امیر خوش قلب می‌گوید در دفاع لیزری هم ظرفیت‌های خوبی در کشور وجود دارد و تاکید می‌کند که در ارتش و نپاجا ظرفیت‌های خیلی خوبی داریم. هم از ظرفیت‌های جهاد خودمان و هم از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان استفاده می‌کنیم. وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز ظرفیت‌های ویژه ای را به سازمان‌های نیازمند ارائه می‌دهد.

قابلیت مقابله با انواع خاص موشک‌های هایپرسونیک را داریم

وی تصریح می‌دارد که لیزر و استفاده از آن در پدافند هوایی یک مقوله ویژه است. اینکه بتوانیم از امکانات لیزر استفاده کنیم و در تأمین نیازمندی‌های تجهیزات لیزری خودکفا باشیم، بسیار مهم است. تکنولوژی لیزری در بخش دفاع هوایی مختص کشورهای خاصی است. او در عین حال تاکید می‌دارد که در طول سال‌های گذشته ما هم توانستیم در حوزه‌های خاص تهدیدات، مانند ریز پرنده‌ها، کروز، هواپیماهای بدون سرنشین و … امکانات خیلی خوبی در بحث دفاع لیزری ایجاد کنیم و تاکید می‌کند که ما در مقابله با بخشی از تهدیدات و حوزه‌های ویژه و با اولویت بندی این توانمندی‌ها را پیاده سازی کرده‌ایم.

پهپادهای پدافندی بخش دیگر توضیحات امیر محمد خوش قلب درباره حوزه پدافندی کشور است. او در این باره می‌گوید؛ نیروی پدافند هوایی با پهپاد ناآشنا نیست و بیش از ۵۰ سال پهپاد در سازمان رزم تجهیزاتی نیرو قرار دارد. الحمدلله در طول سالیان گذشته در رابطه با پهپاد و استفاده از ظرفیت‌های پهپادی در حوزه پدافند هوایی، امکانات و ظرفیت‌های خیلی خوبی ایجاد شده است. همه این ظرفیت‌ها و امکانات بومی هستند و به دست توانمند و همکاری مشترک عزیزان دانشمند ما در نیروی پدافند هوایی و صنایع ساخته شده و در حال ساخت است.

معاون هماهنگ کننده نیروی پدافند هوایی در بخش‌های مختلفی از این گفتگو به صورت مصداقی، به توانمندی‌های پدافندی دلاورمردان ارتش می‌پردازد. مثلاً در حوزه سامانه‌های موشکی، به انواع و اقسام سامانه‌ها مثل «عقاب»، «سپر» از نوع اکتیو و پسیو، «صیاد تاکتیکی»، «باور ۳۷۳» که معادل و برتر از S۴۰۰ است، اشاره می‌کند که پدافند ارتش به آنها دست یافته و یا خواهد یافت. او در عین حال به سامانه «زوبین» هم اشاره می‌کند که مأموریت اصلی آن، کشف و درگیری با موشک‌های کروز و پرنده‌های ارتفاع کم است که به زعم او، برگرفته از پیشرفته‌ترین فناوری‌های حال حاضر دنیاست. سامانه فوق مدرن «دزفول» جهت درگیری با پرنده‌های ارتفاع کم و کروز و سامانه «سلاح مجید» از دیگر محصولات کار صنایع دفاعی و دلاوران ارتشی در حوزه طراحی و ساخت پدافندی است که امیر کارکرد آنها را تشریح می‌کند.

برای آشنایی بیشتر با مأموریت‌ها و عملکرد نیروی پدافند هوایی ارتش با امیر سرتیپ «محمد خوش قلب» معاون هماهنگ کننده نیروی پدافند هوایی ارتش به گفتگو نشستیم.

متن کامل این گفتگو به شرح زیر است:

لطفاً به طور مختصر در رابطه با اولویت‌ها، برنامه‌ها و وظایف معاونت هماهنگ کننده در نیروی پدافند هوایی بفرمائید؟

در واقع معاون هماهنگ کننده نیرو جزو هیئت رئیسه نیروی پدافند هوایی است و در چارت سازمانی نیرو به عنوان نفر سوم فعالیت می‌کند که هم معاون هماهنگ کننده و هم رئیس ستاد نیروست. در واقع امور ستاد نیرو، فعالیت بین معاونین، فرماندهی‌های مستقل و فرماندهی مناطق را هماهنگ و به رابطه کاریشان نظارت می‌کند و بسیاری از امور اجرایی و تدابیر امیر فرماندهی محترم نیرو را در رابطه با ستاد، معاون هماهنگ کننده نیرو پیگیری می‌کند. بخش اعظم جلسات خاص نیرو توسط معاون هماهنگ کننده نیرو پیگیری و جمع بندی می‌شود و به امیر محترم فرماندهی نیرو گزارش ارائه می‌شود.

در مورد تحقیقات نظری و صنعتی رأسا با مدیریت و نظارت معاون هماهنگ کننده نیرو کارها انجام می‌شود. معاون هماهنگ کننده، تدابیر و سیاست‌های امیر محترم فرمانده نیرو را در رابطه با فعالیت‌های صنعتی تحقیقاتی نیرو سمت دهی می‌کند تا در چارچوب قوانین و مقررات جاری سازمان و منطبق با نیاز باشد و با توجه به نیازهای آتی و وضع موجود نیازمندی‌ها را می‌سنجد. تمام این امور برعهده معاون هماهنگ کننده نیرو می‌باشد. در کنار این‌ها، بخش زیادی از جلسات ستادی در سطح ارتش و ستادهای بالادستی با حضور معاون هماهنگ کننده نیرو باید برگزار شود.

معاون هماهنگ کننده نیروی پدافند هوایی فعالیت بیش از سی و پنج کارگروه ویژه و شورا را پیگیری می‌کند و نتایج اقدامات این کارگروه‌ها را در شوراهای اصلی یعنی در ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران ارائه می‌دهد و اگر مطالبه‌ای باشد و یا اتخاذ تدابیر جدید باشد جمع بندی می‌کنند و به نتیجه می‌رساند. اقدامات بسیار زیاد دیگری در حوزه‌های عملیاتی، فنی، فرهنگی، آمادی، تنظیم روابط ستادی و … وجود دارد که در بخش وظایف رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده نیرو است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.