یاضامن آهو

اقتدار ملی

یاضامن آهو

اقتدار ملی

پیشرفت‌های کشور در عرصه فضایی کاملا بومی است


پیشرفت‌های کشور در عرصه فضایی کاملا بومی است

سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع با بیان اینکه حوزه فضایی یکی از پیشران‌های صنعت است، گفت: پیشرفت‌های کشور در عرصه فضایی کاملاً بومی و بدون هیچ وابستگی به کشورهای دیگر است.

«سید احمد حسینی‌مونس» سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع در نشست خبری که صبح امروز در مرکز همایش‌های امام علی شهرک امام خمینی (ره) برگزار شد طی سخنانی، اظهار داشت: حوزه فضایی به عنوان یکی از پیشران‌های صنعت و جزو فناوری‌های مهم برای آینده کشور است که اگر امروز از این فرصت‌ها استفاده نشود، شاید در آینده نتوان جبران کرد.

  وی در پاسخ به سوالی در خصوص واکنش کشورهای غربی به پرتاب ماهواره ایران، گفت: فناوری فضایی کشور ما کاملاً علمی و فناورانه است و این پرتاب از پایگاه امام خمینی (ره) انجام شد که یک پایگاه شناسنامه دار است و این فعالیت با کار نظامی بسیار متفاوت است، بنابراین این گونه اظهار نظرها برای جلوگیری از پیشرفت کشور ما در این عرصه است، ما حق خود می‌دانیم که در این عرصه فعالیت داشته باشیم و در این مسیر از هیچ فردی اجازه نمی‌گیریم.

سخنگوی فضایی وزارت دفاع گفت: برنامه فضایی کشور طبق سندهای بالادستی انجام می‌شود و ما در ادامه با همین ماهواره‌بر سیمرغ و نمونه‌های پیشرفته‌تر آن پرتاب‌هایی را انجام خواهیم داد و این ماهواره‌ها در کلاس‌های مختلف وزنی در شرکت صاایران و با همکاری دانشگاه مالک اشتر تولید می‌شود و این روند ادامه خواهد داشت.

حسینی‌مونس ادامه داد: در این حوزه جمعی از جوانان در حال فعالیت هستند و همان طور که می‌دانید اولین پرتاب در سال ۸۷ آغاز شد و در این پروژه شبکه ای از شرکت‌های دانش بنیان و مراکز علمی و دانشگاهی فعالیت دارند.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ها، ما در نسخه بعدی ماهواره سریر را خواهیم داشت که قابلیت حمل یک و نیم تن وزن را خواهد داشت و در آینده دورتر خانواده ماهواره‌بر سروش با قابلیت حمل شش تن را خواهیم داشت.

سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع پیشرفت‌های کشور در عرصه فضایی را کاملاً بومی و بدون هیچ وابستگی به کشورهای دیگر دانست و گفت: اولویت ما قطعاً تکیه به توانمندی داخلی است، اما این به معنای عدم همکاری با کشورهای دیگر نیست و سال گذشته شاهد بودید که ماهواره خیام با همکاری روسیه پرتاب شد.

حسینی‌مونس گفت: افزایش پرتاب‌ها در دو سال اخیر به دلیل توجه دولت سیزدهم است که تاکید بیشتری بر ارتفاع و سرعت برنامه‌های فضایی دارد. جلسات شورای عالی فضایی کشور در دو سال گذشته دو بار برگزار شده است. از سوی دیگر پروژه‌های در دست تحقیق امروز به نتیجه رسیده و به همین دلیل افزایش پرتاب را شاهدیم، البته حمایت بودجه‌ای هم انجام شده است. از سوی دیگر ما می‌توانیم خدمات پرتابی به سایر کشورهای اسلامی و همسایه را داشته باشیم. بر همین اساس، مذاکراتی با چند کشور در حال انجام است و در آینده خبرهای خوبی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: سفیر، سیمرغ و سریر از سوخت مایع استفاده می‌کنند، در دنیا نیز بستر اصلی روی ماهواره‌برهای سوخت مایع است که بتوانند ماهواره را تا مدارهای بالاتر حمل کنند. البته روی ماهواره‌های سوخت جامد نیز سرمایه گذاری شده است که ماهواره‌بر ذوالجناح از این دست است که تاکنون دو پرتاب آزمایشی توسط این ماهواره‌بر انجام شده است.

سخنگوی گروه فضای وزارت دفاع همکاری با دانشگاه‌های مختلف کشور برای تولید موتورهای سرمازا از درگیر پروژه‌های وزارت دفاع دانست و گفت: نقشه راه ماهواره‌برهای با موتور سرمازا با سرعت و قدرت دنبال می‌شود تا در نهایت به ماهواره بر سروش ختم شود.

حسینی‌مونس استفاده از اینترنت اشیا با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را از دیگر برنامه‌های پیش رو در حوزه فضای کشور دانست و گفت: با قدرت و تلاش، پروژه‌های مختلف را برای پیشرفت کشور در عرصه فضایی دنبال می‌کنیم.

وی بیان کرد: ماهواره‌بر سیمرغ مراحل تست در مسیر و تست در خلع را طی کرده و به لحاظ مراحل اول اطمینان بسیار قابل توجه داشته ایم و عملکرد ماهواره بر سیمرغ با توجه به چهار موتوری که دارد و به لحاظ محیطی که آن مأموریت انجام می‌دهد، بسیار خوب بوده است. امیدواریم سیمرغ با تعداد کمتری تست بتواند به جایی برسد که ما بتوانیم با اطمینان پرتاب ماهواره‌های گران قیمت و سنگین وزن در مدارهای بالاتر را داشته باشیم، البته این مسیر و دستیابی به مدار ۳۶ هزار کیلومتری نیاز به طی مسیر بر اساس نقشه راه فضایی کشور است.

وی ادامه داد: سرفصل اکتشافات فضایی جزو سرفصل‌های چالشی فضایی کشور است. ما به عنوان وزارت دفاع و متولی پرتابگر آمادگی داریم که در صورت اعلام نیاز سازمان فضایی وارد این حوزه شویم. برای پرتاب انسان به فضا یک ماهواره بر باید تست‌های بیشتری را برای رسیدن به قابلیت اطمینان انجام دهد. در این حوزه هم کار شروع شده است و پرتابگر سلمان به خوبی کپسول زیستی را پرتاب کرد و قدم‌های بعدی در این حوزه تعریف شده و به تدریج برداشته خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.